Pakettikauppa lopettaa toimintansa 31.5.2024. Lue lisää

Nopeat toimitukset ovat tärkeä osa asiakaskokemusta – ”Marimuksun kasvu tulee verkkokaupasta”

/ Lukuaika: 4 min
Takaisin ajankohtaisiin

Kahdeksan vuotta sitten Riikka Yliselä päätti seurata unelmiaan, kun pitkään perheessä olleesta sairaankuljetusyrityksestä jouduttiin luopumaan lakimuutoksen vuoksi. Vaihtoehtona olisi ollut jatkaa työntekijänä yrityksen kirjoilla, mutta veri veti yrittäjyyden pariin. Intohimosta Marimekon tuotteisiin syntyi Marimuksu: korkealuokkaista designia ja laadukkaita lastenvaatteita myyvä kivijalkaliike ja verkkokauppa.

– Kivijalkaliikkeemme Alavudella tuo tietynlaista uskottavuutta, mutta koska kyse on sen verran pienestä paikkakunnasta, sieltä on vaikea saada kasvua. Kasvu tehdään verkkokaupalla, ja tällä hetkellä jopa suurempi osa myynnistä tulee verkon puolelta. Paketteja lähetetään ympäri Suomen.

Marimuksun tarina on ollut menestyksekäs, mutta töitä sen eteen on tehty. Verkkokauppojen keskinäinen kilpailu on kovaa, ja jo lyhyessä ajassa markkina on muuttunut paljon.

– Verkkokaupan pitäminen on vaativampaa kuin kivijalassa toimiminen. Kivijalan oven voi laittaa kiinni ja lähteä kotiin, mutta verkkokaupassa palvelua on annettava lähes 24/7, jotta pärjää kilpailussa. Kun Marimuksu aloitti, lastenvaatteita myyviä verkkokauppoja oli paljon. Matkan varrella niiden määrä on kuitenkin tippunut, sillä tietynlainen hype lastenvaatteiden ympärillä on laantunut. Nykyisin korissa painaa eniten vastuullisuus, mihin me vastaamme tarjoamalla kotimaisia merkkejä, joilla on mahdollisimman vähäinen ympäristövaikutus, Yliselä kertoo.

Työtä vaatii myös se, että verkkokauppa pysyy näkyvissä. Tunnettuuden ylläpitämiseksi Marimuksu hyödyntää erilaisia kampanjoita, Google-mainontaa, uutiskirjeitä sekä vaikuttajamarkkinointia.

– Vaikuttaja on kuitenkin valittava tarkkaan. Hänen yleisönsä on oltava riittävän suuri ja oikeanlainen, jotta yhteistyöstä on hyötyä, Yliselä vinkkaa.

Vaihto Shopify-verkkokauppaan toi mukanaan Pakettikaupan ja sujuvat toimitukset

Yksi Marimuksun vahvuuksista on hyvä brändi: yritys panostaa erinomaiseen asiakaspalveluun, ja siihen, että asiakas saa kysymyksiinsä vastauksen nopeasti. Vaikka verkkokaupassa asiakas ei näe myyjää, on palvelun oltava asiakaslähtöistä.

Myös nopeat toimitukset ovat tärkeä osa hyvää asiakaskokemusta. Kun asiakas tilaa tuotteen tänään, se lähtee Marimuksulta viimeistään huomenna.

Sitä mukaa kun tilausten määrä kasvaa, myös pakettien lähettämiseen tarvitaan sujuvuutta. Hiukan ennen koronapandemiaa Marimuksu päätyi vaihtamaan verkkokauppa-alustansa. Uudessa Shopify-alustassa oli integraatio myös Pakettikauppaan, mikä helpotti kasvussa olevan verkkokaupan arkea ja asiakaslupauksen toteuttamista.

– On tärkeää, että asiakas voi valita itselleen mieluisen toimitustavan. Ennen meillä oli Postin integraatio ja Matkahuollon lähetykset piti tehdä erikseen. Se oli iso työ. Nyt Pakettikaupan ansiosta kaikki tapahtuu automaattisesti, eikä meidän tarvitse miettiä miten ja millä paketti lähtee. Meidän tehtävämme on vain viedä lähtevät paketit oikeaan paikkaan, Yliselä kertoo.

Aloitteleville verkkokauppiaille Yliselällä on yksi neuvo, joka liittyy nimenomaan teknologiaan:  

– Teknologiaan kannattaa panostaa. Esimerkiksi verkkokauppa-alustan valintaan kannattaa käyttää aikaa, koska sillä on lopulta todella paljon merkitystä. Pieneen verkkokauppakokeiluun sopii edullisempi tai jopa ilmainen alusta, mutta kun tavoite on kasvaa ja tehdä kauppaa ammattimaisesti, on alustaan syytä investoida myös rahallisesti.

Verkkokauppamaailma kehittyy kovaa vauhtia – kasvu tehdään pitkäjänteisesti

Tulevaisuudelta Riikka Yliselä odottaa maltillista kasvua.

– Verkkokauppamaailma menee koko ajan eteenpäin, eikä menestys tule päivässä tai edes vuodessa. Tämä on pitkäjänteistä työtä, josta paras palkinto ovat tyytyväiset asiakkaat.

Myös tulevalla matkalla Pakettikauppa kulkee Marimuksun rinnalla.

–  Olemme olleet tyytyväisiä yhteistyöhön. Kun järjestelmää ei edes huomaa, niin se toimii hyvin.

Haluatko helpottaa verkkokauppasi arkea? Rekisteröidy Pakettikaupan asiakkaaksi