Tehosta verkkokauppaasi Postin starttipaketilla! Lue lisää

Pikku-Riikka-verkkokaupan toimitusratkaisu jättää tilaa tuottavammalle työlle

/ Lukuaika: 5 min
Takaisin ajankohtaisiin
Pikku-Riikka-verkkokauppa luottaa pakettien lähettämisessä Pakettikauppaan

Pikku-Riikka syntyi Riikka Pesämaan palosta asiakaspalveluun ja haluun toteuttaa luovuuttaan.

– Ennen Pikku-Riikkaa työskentelin teknisellä alalla toimineessa perheyrityksessämme. Minulla ei ollut alaan luontaista imua, joten halusin tehdä jotain aivan uutta. Nyt saan tehdä joka päivä sitä, mitä rakastan! Pesämaa aloittaa.

Limingalla sijaitseva style ja lifestyle -myymälä keskittyy naisten muotiin ja tarjoaa asiakkailleen uniikkeja ja vaatteita, jotka Pesämaa valitsee ja tuo maahan itse.

– On inspiroivaa etsiä uusia vaatteita ja mallistoja. Hyvin myyvän vaatteen tunnistaa yleensä siitä, että olen siitä itse tosi innoissani. Lisäksi kuuntelen herkällä korvalla asiakkaita ja heidän toiveitaan, hän kertoo.

Verkkokaupan perustamisessa kolmas kerta toden sanoo

Pikku-Riikka sai alkunsa kivijalkaliikkeenä, eikä verkkokauppa ollut Pesämaan suunnitelmissa lainkaan. Lopulta asiakkaiden toiveet kuitenkin käänsivät pään.

– Kauempana asuvat asiakkaat ottivat säännöllisesti yhteyttä ja pyysivät lähettämään tuotteitamme postipakettina. Oli hirveä työ kirjoittaa pakettikortit käsin, lähettää paketteja ja vahtia, että rahat tulevat tilille. Asiakkaiden vuoksi sitä kuitenkin teimme, Riikka Pesämaa muistelee.

Lopulta etämyyntiä helpottamaan perustettiin verkkokauppa ­– muutamaankin otteeseen. Verkkokaupalle ei kuitenkaan jäänyt kivijalalta riittävästi aikaa, ja siitä jouduttiin luopumaan.

– Verkkokaupan aloittamisessa on yhtä iso työ kuin kivijalkaliikkeen perustamisessa. Meidän kohdallamme se kaatui siihen, ettei verkkokaupalle ollut omaa tekijää. Minä tykkään olla asiakkaiden kanssa tekemisissä, en istua näytön edessä. Sen takia siitä jouduttiin luopumaan, Pesämaa kertoo.

Kolmas verkkokauppakokeilu sai alkuunsa vuonna 2019, kun liikkeeseen tuli asiakas, joka lupasi auttaa verkkokaupan kanssa kädestä pitäen. Samoihin aikoihin Pesämaan tytär Henriikka oli lopettelemassa Markkinointivirittämö-koulutusta, ja oli valmis hyppäämään verkkokaupan puikkoihin.

Kun verkkokauppaan löytyi sekä aito halu että luotettava kumppani, työ alkoi kantaa hedelmää.

– Nykyisin jopa 60 % liikevaihdostamme tulee verkkokaupan puolelta ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi, Pesämaa toteaa.

Some-markkinointi ja asiakaslähtöinen palvelu antavat verkkokaupan myynnille siivet

Pikku-Riikalla on vahva ja uskollinen asiakaskunta, joihin pidetään yllä yhteyttä muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tuote-esittelyiden lisäksi suosittua sisältöä ovat kuorman purku – eli unboxing-videot ja asustevinkit. Yritys järjestää myös muotinäytöksiä, joihin voi osallistua paitsi paikan päällä myös etänä Facebookin kautta.

– Me olemme läsnä aitoina omina itsenämme. Tulemme asiakkaidemme luokse aivan kuin he olisivat liikkeessä. Moni asiakas sanookin katsovansa videoitamme kuin televisio-ohjelmia, Riikka Pesämaa hymyilee.

Asiakaslähtöisyyttä on myös se, että Henriikka Pesämaa käyttää paljon aikaa asiakkaiden verkkokauppaostosten tukemiseen.

– Moni asiakkaistamme on verkkokauppaostoksilla ensimmäistä kertaa. Pyrimme tekemään kokemuksesta mahdollisimman helpon ja teemme esimerkiksi tilaukset heidän puolestaan, jolloin asiakkaan tehtäväksi jää vain hyväksyä ja maksaa ostos. Siten välillemme syntyy luottamus ja asiakas uskaltaa tilata toistekin. Jokaisen paketin mukana lähtee myös käsin kirjoitettu kiitoskortti, hän kertoo.

Shopify-alustaan integroitu Pakettikauppa tehostaa verkkokaupan tilausten lähettämistä

Pikku-Riikan toimitiloissa käy jatkuva kuhina. Parhaimmillaan paketteja lähtee jopa 200 päivässä, mutta suurista tilausmääristä huolimatta asiakkaille luvataan nopea toimitus.

– Pyrimme siihen, että paketti lähtee aina tilausta seuraavana päivänä, jotta voimme ylittää asiakkaan odotukset, Henriikka Pesämaa kertoo.

Jotta tahti pysyy rivakkana, on prosessit pyritty muokkaamaan mahdollisimman sujuviksi. Käytössä on Postin sopimusnouto ja Shopify-verkkokauppaan yhdistetty Pakettikauppa, jonka kautta pakettikorttien tulostaminen käy vauhdikkaasti, suoraan verkkokauppa-alustalla.

Yhteistyö Pakettikaupan kanssa on pikkuriikkalaisten mukaan ollut sujuvaa, ja järjestelmän käyttö onnistuu kaikilta työntekijöiltä.

– Säästetyn ajan voi käyttää tuottavampaan toimintaan kuten bisneksen kehittämiseen ja tuotteiden viemiseen verkkokauppaan, Rikka Pesämaa muistuttaa.

Horisontissa siintävät oma mallisto ja uudet toimitilat

Nykyisen liiketoiminnan kasvattamisen lisäksi Pikku-Riikalla on tiedossa myös uusia aluevaltauksia: oma The Dreamy -mallisto. Oman malliston tuotteita on ollut säännöllisesti myynnissä ennenkin, mutta tuleva mallisto on aiempaa suurempi ja sitä tullaan myymään myös muilla kuin Pikku-Riikan omalla alustalla. Malliston lanseerauksen lisäksi tiedossa on myös toimitilojen laajennus, sillä vanhat tilat ovat käyneet pieniksi.

– Verkkokauppamme kehittyy, ja tarvitsemme enemmän tiloja tuotteiden lähettämiseen. Lisäksi tarvitaan toimiva ja hyvännäköinen kivijalkaliike, showroom, jossa voimme tavata asiakkaita. Showroom ja verkko tukevat toinen toisiaan, Riikka Pesämaa summaa.

Haluatko helpottaa verkkokauppasi arkea? Rekisteröidy Pakettikaupan asiakkaaksi