Pakettikauppa lopettaa toimintansa 31.5.2024. Lue lisää

Kuluttajien odotukset verkkokauppojen vastuullisuudelle kasvavat – pakettien lähettäminen on pieni mutta tärkeä osa kokonaisuutta

/ Lukuaika: 3 min
Takaisin ajankohtaisiin

Kuluttajat odottavat myös verkkokaupoilta yhä enenevissä määrin vastuullisuutta. Postin ja Kaupan liiton toteuttaman selvityksen mukaan etenkin aktiivisesti verkko-ostoksia tekevät edelläkävijät ovat aiempaa kiinnostuneempia ostamisen eettisyydestä ja ympäristöystävällisyydestä.

Suurin osa verkkokaupan vastuullisuudesta piilee hankintaketjussa ja siinä, minkälaisia tuotteita myydään. Koska tavara kuitenkin liikkuu sekä verkkokaupan varastoon että sieltä asiakkaille, on myös logistiikalla oma roolinsa kokonaisuudessa. Muun muassa Ikea on kertonut pyrkivänsä täysin päästöttömiin kotiinkuljetuksiin.

Vaikka tällä hetkellä kovat päästötavoitteet korostuvat etenkin isojen yritysten strategioissa, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn uskoo, että vastuullisuuden merkitys lisääntyy myös pienempien yritysten toiminnassa.

– Ennemmin tai myöhemmin markkinoiden paine kasvaa liian kovaksi ja jokainen toimija joutuu tekemään töitä omien päästöjensä vähentämiseksi. Toimintaa kannattaa lähteä jo tässä vaiheessa kehittämään tulevaisuudenkestäväksi. Muussa tapauksessa asiaan saattaa havahtua vasta, kun on jo liian myöhäistä, Jägerhorn toteaa.

Tavoitteena päästöttömät kuljetukset

Jägerhorn tietää mistä puhuu, sillä Posti on panostanut kestävään kehitykseen vuosikymmenien ajan. Ensimmäiset sähköautokokeilut yritys teki jo 80-luvulla Helsingin keskustassa, ja vuodesta 2015 asti kaikki Postin kuljetukset ovat olleet hiilineutraaleja.

– Hiilineutraalius oli yksi steppi matkan varrella, mutta se ei riitä. Se, että jossain kompensoidaan toisaalla tuotettuja päästöjä, ei vähennä päästöjen kokonaismäärää ilmakehässä, Jägerhorn muistuttaa.

Suomen suurimpana kuljetus- ja jakeluyhtiönä Postilla on tärkeä rooli kestävän logistiikan edistäjänä. Tästä syystä myös yrityksen tavoite on kunnianhimoinen: täysin päästötön toiminta vuoteen 2030 mennessä.

Iso osa Postin päästöistä syntyy lähetysten kuljettamisesta, sillä jokaisen jakelupäivän ajokilometreillä pääsisi 6 kertaa maapallon ympäri. Jakelusta syntyvistä päästöistä halutaan eroon muun muassa lisäämällä uusiutuvia käyttövoimia kuljetusvälineissä. Fossiilisia polttoaineita korvataan uusiutuvalla dieselillä tai biokaasulla, ja sähköisten kulkuvälineiden määrä kasvaa jatkuvasti. Lisäksi lähetyksiä keskitetään jättikokoisten HCT-rekkojen kuljetettavaksi, mikä vähentää vuositasolla jopa 230 000 ajokilometriä. Uusiutuvia luonnonvaroja suositaan myös kiinteistöissä käytettävässä energiassa, sillä esimerkiksi Postin Suomen kiinteistöissä energia on täysin uusiutuvaa.

Tavoite päästöttömyydestä on kova, mutta jo tähän mennessä tehdyt toimenpiteet kantavat hedelmää. Vuonna 2020 Postin päästöt vähenivät kaikkiaan 14 prosenttia.

– Olemme julkisesti kertonut tavoitteistamme, joten enää ei voi pakittaa. Tässä hankkeessa ei kuitenkaan voi onnistua yksin, joten teemme yhteistyötä sidosryhmiemme kuten verkkokaupan parissa työskentelevien yritysten kanssa kestävän verkkokaupan edistämiseksi. Kestävä verkkokauppa on monisyinen kokonaisuus, mutta valitsemalla Postin kuljetukset verkkokauppiaat voivat luottaa siihen, että se puoli on hoidossa, Jägerhorn summaa.