Pakettikauppa lopettaa toimintansa 31.5.2024. Lue lisää

Verkkokaupan analytiikan avulla kannattavampaa bisnestä

/ Lukuaika: 6 min
Takaisin ajankohtaisiin

Verkkokaupan analytiikan edes jonkinasteinen seuraaminen ja ymmärtäminen on suositeltavaa kauppiaalle. Yleensä tavoitteena on kehittää analytiikan avulla paremmin toimivia palveluja ja samalla tuottavampaa liiketoimintaa.

Analytiikalla tarkoitetaan ihmisten käyttäytymisen analysointia yrityksen verkkosivuston tai -palvelun tuottaman datan perusteella. Tietoja on hyvä kerätä ja seurata useammasta lähteestä. Eri alustat täydentävät toisiaan, jolloin saat parhaan kokonaiskuvan verkkokauppasi nykytilasta. Tärkeintä on, että analytiikka toimii ja seuraat sitä kaikissa kanavissa, joita käytät.

Googlen analytiikkatyökalut ovat helppokäyttöisiä ja verkkokaupan pitäjälle ilmaisia. Jokaisella mainoskanavalla, kuten Facebook Business Managerilla, on omat työkalunsa. Facebookissa voit esimerkiksi seurata, kuinka paljon mainosta on klikattu sekä kuinka monelle se on näkynyt ja montako kertaa. Google Analytics kertoo lisäksi, kuinka paljon sivulla on vietetty aikaa, ja ostot, jotka kampanja on tuottanut.

Verkkokaupan analytiikan seuraaminen on tärkeää

Analytiikka on numeroita, ja ne näyttävät jonkinlaisen todellisuuden verkkokaupan tilanteesta. Niiden tulkinta voi olla hankalaa aloittelevalle kauppiaalle. Tilastoista ei kuitenkaan tarvitse ymmärtää kaikkea, vaan sinun kannattaa päättää, mihin osa-alueisiin keskityt. Voit poimia analytiikasta asioita, jotka ovat omalle kaupallesi tarpeellisia. Apua tilastojen tulkintaan voi myös ostaa ulkopuolisilta palveluntarjoajilta.

Analytiikan jatkuva seuraaminen on tärkeää, jotta näet, kuinka yrityksesi on onnistunut hankkimaan asiakkaita ja paljonko sijoitetulla eurolla on tullut rahaa takaisin. Analytiikasta saat selville myös, kuinka paljon ihmiset viettävät aikaa verkkokaupassasi ja mitkä tuotteet ovat suosituimpia. Mikä toimii ja mitä pitäisi kehittää, jotta verkkokauppa onnistuisi vielä paremmin? Kannattaa pohtia, miksi jotkut tuotteet menestyvät heikommin. Pitäisikö niiden tunnettuuden nostamiseksi tehdä jotakin, vaikkapa aloittaa kampanja?

Data auttaa verkkokauppiasta mainonnan skaalaamisessa

Analytiikalla seurataan ennemmin massoja kuin yksilöitä. Useimmiten verkkokauppiaalla kannattaa olla omat taktiikkansa sekä uusasiakashankintaan että vanhojen asiakkaiden aktivointiin. Painotukset voivat tilanteesta riippuen vaihdella.

Mainonnan tulee aina olla kohdennettua. Uuden asiakaskunnan keräämiseen kannattaa luoda jonkinlainen strategia. Mitä pitäisi tehdä, jotta tavoitat oikean kohderyhmän? Pohjaa voit luoda esimerkiksi jo olemassa olevan asiakaskunnan haastatteluilla ja erilaisten asiakaspersoonien luonnilla. Tärkeää on ymmärtää, mihin tarpeisiin verkkokauppasi vastaa. Voit kokeilla myyntiä vaikkapa kolmella erilaisella mainoksella. Data auttaa mainonnan skaalaamisessa, jolloin voit sijoittaa rahan sellaiseen toimintaan, josta verkkokauppa saa eniten tuottoa. Kannattaa pohtia, missä kanavassa voit parhaiten myydä omaa tuotettasi ja missä juuri sinun verkkokauppasi asiakkaat liikkuvat.

Analytiikan avulla voit selvittää, ketkä asiakkaat eivät ole ostaneet vaikkapa vuoteen tai ketkä ovat ostaneet yli 500 eurolla.  Voit kohdistaa tällaisille asiakkaille personoitua mainontaa sähköpostitse tai tekstiviestitse, jos siihen on asiakkaalta lupa. Luvan voi saada, kun ostotapahtuman yhteydessä kysyy, saako asiakkaalle lähettää markkinoinnillisia viestejä. Viestissä pitää ilmaista, kenellä on vastuu rekisteristä ja ketkä pääsevät siihen kiinni. Postituslistalta irtisanoutuminen pitää tehdä helpoksi.

Asiakkaille voi lähettää kohdennettuja tarjouksia. Esimerkiksi: jos asiakas tilaa uutiskirjeen, hän saa seuraavaan tilaukseensa 15 prosentin alennuskoodin. Voit luoda hyvän asiakasrekisterin esimerkiksi Klaviyo-sähköpostimarkkinoinnin järjestelmään.

Sähköposti on yksi vaivattomimmista keinoista saada aikaan hyvää tulosta ilman mediabudjettia. Uutiskirjeiden tilaajat ovat jo valmiiksi sitoutuneita ostajia, joten jokainen kirje on mahdollisuus tehdä lisää myyntiä. Sähköposteissakin tulee satsata laatuun, sillä hyvällä viestinnällä saat yritykselle lisää faneja. Voit aina tarvittaessa karsia kontakteja, jotka eivät reagoi viesteihin.

Uudelleenmarkkinointia voi kohdistaa jo pelkän sivukäynnin perusteella. Jos asiakas ei ole esimerkiksi tilannut uutiskirjettä, hänelle voi ohjata erilaista mainontaa. Tai jos hän on nostanut tuotteen ostoskoriinsa, mutta ei ole mennyt kassalle asti, häntä voidaan muistuttaa ostoskoriin unohtuneesta tuotteesta ja tarjota vaikkapa alennuskoodi sähköpostilla tai popup-ikkunalla.

Verkkokauppa on armotonta, matemaattista peliä. On tärkeää laskea, paljonko mainoseuro tuottaa rahaa. Se antaa osviittaa siihen, millä tolalla asiat ovat. Myös kaupan keskihintaa kannattaa seurata. Mainostamisen ei pitäisi syödä liikaa yrityksen katetta, jotta verkkokauppa pysyy kannattavana bisneksenä.

Suuntaa silloin tällöin katse omaan napaan

Kannattaa tutkia omaa verkkokauppaa asiakkaan silmin. Onko ostoputkessa ongelmia, joihin kaupankäynti tyssää? Missä voisit parantaa? Vierailisitko itse omalla sivustollasi? Varsinkin mobiilikäyttäjä voi törmätä yllättäviin ongelmiin, jotka eivät välttämättä nouse analytiikasta esiin. Ostonappeihin voi olla hankala osua, tuotteiden lisääminen ostoskoriin ei ole selkeää tai sivun hampurilaisvalikko ei ole toimiva.

Tee ostamisesta asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Monesti asiakas haluaa pilkkoa maksamisen osiin. Yhtenä maksutapana kannattaa harkita Klarnaa, vaikka se on kauppiaalle kallis. Sillä on turvallista ja vaivatonta ostaa, kun kirjautumistiedot ovat muistissa automaattisesti eikä luottokorttitietoja tarvitse naputella joka kerta erikseen. Useat maksun osituspalvelut ovat hankalakäyttöisiä ja saattavat hylätä asiakkaan hakemuksen ilman perusteluja.

Kun rakennat verkkokaupan alustaa, on hyvä miettiä, onko se helposti lähestyttävä. Esimerkiksi tuotteiden kategorisointiin ja hierarkiaan kannattaa satsata, sillä silloin sivut nousevat paremmin esiin Google-hauissa ja mainontaa pystyy paremmin automatisoimaan. Mitä loogisemmin ja nopeammin asiakas pystyy sivuilla löytämään haluamansa tuotteet, sitä todennäköisemmin hän myös klikkaa ne ostoskoriinsa.

Verkkokauppias, seuraa analytiikasta ainakin näitä:

  • Ostojen keskihinta
  • Ostojen konversioprosentti (ostojen määrä/kävijöiden määrä x 100)
  • Paljonko ostoja on?
  • Paljonko verkkokaupan liikevaihto on?
  • Paljonko verkkokaupan tuotto on, kun mainosbudjetit ja kumppanipalkkiot vähennetään tuloista?
  • Mitkä ovat katsotuimpia ja ostetuimpia tuotteita? Mitkä tuotteet eivät menesty?
  • Kuinka iso prosentti ihmisistä jättää tuotteet ostamatta sen jälkeen, kun he ovat lisänneet tuotteet ostoskoriin? Seuraa tässä erityisesti muutosta.


Toimivia työkaluja verkkokaupan analytiikan seuraamiseen

Google Analytics 4: Google Universal Analytics lakkaa toimimasta 1.7.2023, johon mennessä järjestelmä tulee vaihtaa uuteen Google Analytics 4 -versioon. Ilmaisella Analytics 4:llä pystyt keräämään dataa sivuiltasi ja tunnistamaan esimerkiksi, keitä sivuston vierailijat ovat ja mitä he siellä tekevät. Analyticsista voit halutessasi tilata räätälöidyn tilastokoosteen sähköpostiin.

Google Data Studio: Data Studioon voi yhdistää raportteja esimerkiksi Facebookista. Sen avulla näet muun muassa, miten orgaaniset eli sivuille päivitetyt postaukset ovat menestyneet.Data päivittyy järjestelmään sitä mukaa, kun sitä kertyy.

Hotjar: Hotjar on monipuolinen analytiikkatyökalu, joka auttaa löytämään sivuston käyttäjiä haittaavat ongelmakohdat. Sen avulla näet, kuinka kävijät käyttäytyvät sivustollasi. Hotjar tarjoaa erilaisia työkaluja datan keräämiseksi: esimerkiksi lämpökartat auttavat näkemään, mitä kohtia sivustosta klikataan. Palvelusta on sekä maksullinen että ilmaisversio.

Sisältö on toteutettu yhdessä markkinointitoimisto Unfair Lean Marketingin digimarkkinoinnin asiantuntijan Juuso Koivuniemen kanssa.