Pakettikauppa on lopettanut toimintansa 31.5.2024. Lue lisää

Kysymyksiä ja vastauksia Pakettikaupan loppumisesta

Pakettikauppa lopettaa toimintansa 31.5.2024. Voit käyttää palvelujamme tuttuun tapaan toukokuun loppuun asti. Jatkoon suosittelemme Postin Starttipakettia, jolla saat ilmaiset integraatiot sekä edulliset ja yksinkertaiset lähetyshinnat. Kokosimme yhteen kysymyksiä ja vastauksia, jotka auttavat siirtymävaiheessa.

Miten saan osoitekirjani sisällön talteen?

Voit ladata hallintapaneelista osoitekirjan sisällön CSV-tiedostomuodossa.

Miten toimin, jos lähetän paketteja ulkomaille?

Starttipaketti tarjoaa tällä hetkellä kiinteät lähetyshinnat vain kotimaassa. Kehitämme palvelua kuitenkin jatkuvasti. 

Jos lähetät usein ulkomaille, tee sopimus verkossa tai jätä yhteydenottopyyntö myynnille, ja etsimme tarpeeseesi parhaat ratkaisut.

Miten saan käyttööni Postin integraatiot ja lisäosat, jos… 

…toteutan itse integraationi? 

Voit ottaa OmaPosti Pro -rajapinnan käyttöön verkkokaupassasi. Rajapinta on Smartship-yhteensopiva, joten voit hyödyntää olemassa olevaa Smartship integraatiotasi OmaPosti Pro-rajapinnan toteutuksessa. Löydät rajapintadokumentaation Postin nettisivuilta.

Noutopistehaun saat ottamalla käyttöön Location Service v3:n, jonka dokumentaation löydät täältä.

…käytän Woocommerce- tai Shopify-palvelua? 

Pakettikaupan WooCommerce-, Shopify- ja muut lisäosat lakkaavat toimimasta 31.5. Siirry käyttämään Postin lisäosaa Pakettikaupan lisäosan sijaan. Löydät Postin nettisivuilta lisätietoa ja ohjeet lisäosan käyttöönottoon:

…käytän Mycashflow-verkkokauppa-alustaa?

Katso ohjeet Postin lisäosan käyttöönottoon Mycashflow’n nettisivuilta

…käytän jotain muuta verkkokauppa-alustaa (esim. Vilkas, Finqu, Evolution Solutions…)?

Ota yhteyttä verkkokauppa-alustasi asiakaspalveluun OmaPosti Pro -tuen saamiseksi

Mitä Pakettikaupassa oleville tiedoille ja raporteille tapahtuu 31.5.?

Pakettikaupan kautta et voi enää lähettää 31.5. alkaen. Henkilökohtaiset raporttisi ja lähetystietosi ovat saatavilla vielä sen jälkeenkin. Ilmoitamme tarkemmasta aikataulusta vielä myöhemmin.

Palautukset ja reklamaatiot

Mikäli sinulla on palautuksiin tai reklamaatioihin liittyviä asioita, ole yhteydessä Postin asiakastukeen. Jatkossa Pakettikauppaan liittyvissä asioissa palvelee Postin asiakastuki.

Jäljellä olevan saldon palautus

Mikäli teillä on Pakettikaupassa jäljellä olevaa saldoa, pyydämme teitä täyttämään Palvelun tai tilauksen peruutus-lomakkeen Postin verkkosivuilla 30.6.2024 mennessä:

Saldon palauttamista varten tarvitsemme tilinumeron ja muut lomakkeella kysytyt tiedot.

Täytä lomake seuraavien ohjeiden mukaisesti:

  1. Peruutettava palvelu.
    • Valitse ”Verkossa maksettu paketti tai kirje”
  1. Tuotteen tyyppi.
    • Valitse ”Useampi kuin yksi tuote tai Pakettikaupan saldon palautus”
  1. Peruutuksen syy.
    • Valitse ”Muu”
  1. Mahdollisia lisätietoja peruutuksen syyhyn liittyen
    • Kirjoita tähän yrityksen nimi ja Y-tunnus
  1. Palvelun tilauspäivämäärä
    • Valitse tämä päivä eli päivä, jolloin täytät lomaketta.
  1. Tilausnumero tai viitenumero
    • Kirjoita tähän Pakettikaupan 7-numeroinen asiakasnumero. Mikäli asiakasnumerossasi on kuusi (6) numeroa, lisää eteen nolla (0).
  1. Maksajan tiedot
    • Kirjoita maksajan tietoihin etunimi, sukunimi, yrityksen nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka kuten ne ovat Pakettikaupan tiedoissasi.
    • Mikäli joku tieto puuttuu tai on vanhentunut Pakettikaupan tiedoistasi, täydennä se voimassa olevalla tiedolla.
  1. Miten maksoit tilauksen?
    • Valitse ”Verkkopankissa”. Maksua ei voida palauttaa luotto- tai pankkikortille, ja takaisin maksua varten tarvitsemme tilinumeron.
  1. Tilinumero
    • Kirjoita tilinumero, minne maksu palautetaan. Anna tilinumero kansainvälisessä IBAN-muodossa, esimerkiksi FI49 xxxx xxxx xxxx xx.
  1. BIC-koodi
    • Kirjoita BIC-koodi. BIC-koodi on pankin tunnistetieto, esimerkiksi OP:n asiakkaalla OKOYFIHH.
  1. Palautettava summa
    • Kirjoita tähän Pakettikaupan saldossa oleva jäljelle jäänyt summa. Tämän palautettavan summan on täsmättävä saldoon, joka näkyy Pakettikaupan tiedoissasi.

Palautuksia käsitellään 17.6. alkaen, jolloin toukokuussa tehdyt palautukset ovat kirjautuneet saldoihin.

Huomioithan, että palautusten osalta on ruuhkaa. Palautuksissa on jopa viikkojen viive. Pakettikaupan saldosi nollaantuu, kun palautus on tehty.

Siirtyvätkö tilaukset ja tilaushistoria automaattisesti kun vaihdan Pakettikaupasta OmaPosti Pro -palveluun?

Tilaukset ja tilaushistoria eivät siirry automaattisesti OmaPosti Pro -palveluun. Voit kuitenkin tarkastella niitä edelleen Pakettikaupan raporteilla. Ilmoitamme tietojen säilytysajasta lisää myöhemmin.