Yksi järjestelmä, yksi integraatio, yhdet käyttäjätunnukset – Pakettikauppa sujuvoittaa Virtasen Moottorin arkea

/ Lukuaika: 3 min
Takaisin ajankohtaisiin

Virtasen Moottori on yli 70-vuotias perheyritys ja suomalaisen verkkokaupan uranuurtaja. Yritys pyörittää viittä eri verkkokauppaa, joista löytyy yhteensä yli 3 miljoonan tuotteen valikoima aina auton varaosista painepesureihin. Paketteja lähetetään tasaisena virtana, kuukausittain jopa 4000, ja logistiikkayhtiöitä on käytössä useita.

Perinteisesti koko paletin hallintaan olisi tarvittu monta eri järjestelmää, sillä jokaisella logistiikkayhtiöllä on omansa. Niiden integroiminen ja päivittäminen Virtasen Moottorin verkkokauppoihin olisi vienyt runsaasti aikaa. Pakettikaupan ansiosta Virtasen Moottori pääsee kuitenkin vähemmällä.

– Integraatioiden tekemisessä on oma vaivansa. Työmäärässä on iso ero riippuen siitä, tehdäänkö niitä viisi vai yksi. Meidän silmissämme Pakettikaupan hienous on juuri se, että yhdellä integraatiolla verkkokauppias saa käyttöön kaikki haluamansa toimittajat, kertoo Virtasen Moottorin yrittäjä Mikko Virtanen.

Lähetyksen seurantatiedot yhdestä paikasta ja kelloon katsomatta

Virtasen Moottorin asiakkaita ovat sekä kuluttajat että yritykset. Pakettikaupan myötä kaikkien lähetysten hallinnointi tapahtuu kuitenkin samasta paikasta, mikä helpottaa yrityksen arkea.

– Meiltä lähtee paketteja sen verran reilusti, että aina joku paketti on hukassa. Kun asiakas soittaa ja kysyy pakettinsa perään, meidän ei tarvitse kirjautua moneen eri järjestelmään. Tieto löytyy yhdestä paikasta, olipa paketti sitten mennyt väärään paikkaan tai juuttunut ruuhkaan Black Fridayn takia, Virtanen kertoo.

Pakettikaupan avulla Virtasen Moottori varmistaa myös sen, ettei heidän asiakaspalvelunsa ole täysin riippuvainen logistiikkayhtiön asiakastuen aukioloajoista. Vaikka kuljetusyhtiön aspa olisi kiinni, paketin seurantatiedot voidaan tarkistaa Pakettikaupasta.

Pakettikaupan toimintavarmuus on huippuluokkaa

Asiakkaat ovat Virtasen Moottorille kaikki kaikessa, eikä nopeista toimitusajoista haluta tinkiä. Pakettikorttien tulostaminen on oleellinen osa pakettitoimintaa: jos se sakkaa, myös toimitukset viivästyvät.

Mutkia matkaan aiheuttavat esimerkiksi järjestelmäkatkot, joiden aikana pakettikorttien tulostaminen ei ole mahdollista. Pakettikaupassa tätä ongelmaa ei Virtasen mukaan ole: vaikka logistiikkayhtiön oma järjestelmä olisi alhaalla, Pakettikauppa toimii. Näin ollen kortit saadaan tulostettua normaalisti ja paketit matkaan ilman viivytystä. Jos verkkokaupasta olisi suora integraatio logistiikkayhtiön järjestelmään, tilanne voisi olla toinen.

– Pakettikaupassa toimintavarmuus on ollut huippuluokkaa. En muista, että olisi ollut tilanteita, jolloin Pakettikauppa olisi ollut alhaalla, Virtanen toteaa.

Virtasen Moottori oli ensimmäisiä Pakettikaupan käyttäjiä, ja juuri toimintavarmuus ja laadukas ohjelmisto olivat yksi tekijöistä, joka heidät aikanaan vakuutti.

 – Pakettikaupan kokemus logistiikasta ja softan tekemisestä oli vakuuttava ja laatu tosiaan on korkealla. Olen erittäin tyytyväinen asiakas, Virtanen summaa.