Sisällysluettelo

Alla listattu vastauksia useiden kysyttyihin kysymyksiin

Miten käytän Pakettikaupan palveluita?

Rekisteröidy verkkosivuillemme ja pääset käyttämään lähetystyökalua. Meillä on myös valmiita integraatioita verkkokauppoihin. Tutustu monipuoliseen kumppaniverkostoomme. Pakettikaupan sopimus tulee olla allekirjoitettuna ennen kuin voit käyttää palvelua. Sopimus allekirjoitetaan sähköisesti Pakettikaupan hallintapaneelista.

Huom! Jos käytät Vilkkaan verkkokauppapohjaa, uusi asiakastili muodostuu automaattisesti integraatiota asennettaessa, vaikka yritykselläsi olisi jo asiakkuus Pakettikauppaan.

Miten paketti lähetetään?

Luo ensin lähetys verkkokaupassasi. Pakettikortit saat tulostettua heti lähetyksen luotuasi hallintapaneelin kautta valitsemallesi toimittajalle tai suoraan verkkokauppasi integraatiosta. Hallintapaneelista näet myös kaikkien lähetysten tarkat tiedot ja kustannukset, sekä voit seurata lähetyksesi kulkua. Pakettikortti tulostetaan, liimataan paketin kylkeen ja paketti viedään lähetyspisteeseen (esim. Postin paketit Postin toimipisteeseen). Noutopalvelua ei kauttamme toistaiseksi ole saatavilla, vaan se pitää sopia toimittajan kanssa erikseen.

Pakettikortissa lähettäjänä näkyy aina oma yrityksesi. Jotta voit tulostaa pakettikortin, sinulla täytyy olla maksutapa valittuna Pakettikaupan hallintapaneelistasi (Profiili – laskutustiedot).

Pakettikorttien tulostaminen

Pakettikorttien tulostamiseen tarvitaan laser-, lämpö- tai tarratulostin. Mustesuihkutulostin ei sovellu tarrojen tulostamiseen, sillä muste saattaa levitä kosteudessa, ja lähetyksen tiedot eivät ole nähtävissä. Tulostamiseen tarvitset tyhjiä A5-kokoisia osoitetarroja (esim. pakkaustukku.fi). Tarrojen ei tarvitse olla revittäviä. Mihinkään lähetystapaan ei tarvitse hankkia ko. firman omia tarrapohjia.

Lähettäminen Helposti-koodilla

Postin lähetyksen voi lähettää Helposti-koodilla luomalla lähetyksen Pakettikaupan hallintapaneelin kautta, ja valitsemalla lähetyspaneelin alareunasta kohdan ”Luo asiointikoodi”. Helposti-koodilla lähetys tapahtuu vanhan mallisella pakettiautomaatilla syöttämällä koodi laitteeseen. Uudenlaisella SmartPost-pakettiautomaatilla tulee käyttää Helposti-tarraa, johon koodi kirjoitetaan, ja paketti laitetaan pakettiautomaatin lähetyslokeroon.

Lähetyspisteet

Kun paketti on lähetysvalmis, se toimitetaan lähetystavasta riippuen lähimpään toimipisteeseen:

Posti
Matkahuolto
Matkahuollon myymäläpakettipisteet eivät toimi yrityslähetysten lähetyspisteinä, vaan lähetysten noutopisteinä. Noutopisteeseen voi jättää asiakaspalautuksen palautuskoodilla tai yksittäisen lähetyksen aktivointikoodilla, jolloin prosessi toimii samaan tapaan, kuin asiakaspalautuksella. Muussa tapauksessa lähettäminen tulee tehdä Matkahuollon asemalta tai asiamiespisteestä.
DB Schenker
GLS Finland Oy – Rydöntie 6, 20360 Turku
Lähetys terminaaliin Postin Express-pakettina.

Lähetyksen hinta

Pakettikaupan lähetyksen hinta pitää sisällään kaikki välittömät kulut mitä paketin lähettämiseen saattaa kuulua. Kun käytössä on oma logistiikan sopimus tai vertaa muihin palveluihin, niin osa näistä kuluista ei välttämättä kuulu lähetyksen hintaan. Pakettikaupalla lähetyshintaan kuuluu: polttoainevero, polttoainelisä, transaktiomaksu, tulostusmaksu, yms. Vertailun vuoksi:

Maksu Pakettikaupan hinta Muiden palveluiden hinta
Avausmaksu 0 € Vaihtelee
Kuukausimaksu 0 € 20 €
Polttoainevero 0 % 6 – 7%
Polttoainelisä 0 % 8 – 10%
Transaktiomaksu 0 € 0,59 €
Laskutuslisä 0 € 5 – 8 €
Tulostusmaksu 0 € 0,01 € – 0,40 €

Hinnoittelu

Sinun ei tarvitse etukäteen tietää paketin tilavuutta ja painoa, sillä laskutus tapahtuu aina kuljetusyhtiön Pakettikaupalle ilmoittaman painon ja tilavuuden perusteella. Tilavuuspainon laskennassa käytetty mitta on 250 kg/m3 (250 g/litra). Veloitus tapahtuu joko tilavuuspainon tai todellisen painon perusteella aina isomman painon mukaan. Hinnastosta näet jokaisen toimitusyhtiön tarkemmat rajoitukset ja hinnat. Hinnaston hinnat ovat ilman arvonlisäveroa, joten veloitussumma on hinnaston hinta + 24% alv.

Lue lisää aiheesta ”Lähetyksen hinta”.

Lähetyksen peruminen

Voit perua lähetyksesi 24 tunnin kuluttua sen luomisesta kirjautumalla Pakettikaupan hallintapaneeliin. Avaa haluamasi lähetys listasta ja paina “Peru lähetys”. Pelkästään omasta verkkokaupasta peruttu lähetys ei näy Pakettikaupan tietokannassa. Perutun lähetyksen ennakkoveloitukset palautuvat käyttöösi.

Palautukset

Palautukset toimivat lähetystavasta riippuen hieman eri tavoilla.

Posti – Postin kautta palautukset toimivat joko Helposti-koodilla tai valitsemalla “Palautus” verkkokaupasta (ei siis Postipaketti). Palautus luo asiakkaalle pakettikortin, jolla paketin voi palauttaa. Palautus-toimintoa käyttäessä valitaan lähettäjäksi yrityksesi, ja vastaanottajaksi asiakas. Veloitus tapahtuu vasta, kun paketti on toimitettu Postiin. Helposti-koodilla lähettäessä suosittelemme käyttämään Postin Helposti-tarraa.

Matkahuolto – Asiakkaalle luodaan pakettikortti, jossa lähettäjänä on asiakas ja vastaanottajana yrityksesi. Asiakas tulostaa pakettikortin, kiinnittää sen pakettiin ja toimittaa lähimpään lähetyspisteeseen. Matkahuollon lähetyksissä on käytössä myös aktivointikoodi (vrt. Postin Helposti-koodi), jonka avulla palautuksia voi tehdä.

DB Schenker – Asiakkaalle luodaan pakettikortti, jossa lähettäjänä on asiakas ja vastaanottajana yrityksesi. Asiakas tulostaa pakettikortin, kiinnittää sen pakettiin ja toimittaa lähimpään lähetyspisteeseen.

Postiennakko

Myös postiennakkolla lähetettäessä määrittelet lähetyshinnan itse. Pakettikauppa ei siis lisää postiennakkohintoihin mitään kuluja.

Kuinka palvelun maksaminen tapahtuu?

Palvelumme toimii ”pay-as-you-go” -periaatteella eli tällöin maksutapa täytyy olla asetettuna. Maksutapa asetetaan Pakettikaupan hallinta -käyttöliittymästä. Tällä hetkellä tarjolla on kolme erilaista tapaa maksaa palvelumme käytöstä:

  • Tallennettu luottokortti
  • Prepaid-tili, jota voi ladata kaikkien pankkien verkkomaksupainikkeilla
  • Lasku

Kehitämme maksamisen tapoja jatkuvasti paremmaksi ja tuomme tulevaisuudessa myös uusia laskutus- ja maksutapoja.

Luottokortin lisääminen ja saldon etukäteen maksaminen tapahtuu Pakettikaupan hallintapaneelista: Profiili -> Laskutustiedot. Luottokortilta veloitus tapahtuu jälkikäteen, noin 60 euron suuruisena usean lähetyksen yhteisveloituksena. Pakettikaupassa laskutus tapahtuu siten, että etukäteen maksetun saldon annetaan mennä miinukselle, ja laskuttamalla nostetaan saldo takaisin nollaan. Kirjanpitoon laitetaan maksutavasta riippumatta Pakettikaupan kuukausiraportti, josta näkyy asiakastilin tapahtumien lisäksi myös erittely veloituksista. Pakettikaupan hallintapaneelin asetuksista voit määritellä sähköpostiosoitteen tai osoitteet, joihin haluat raportin lähetettävän automaattisesti.

Raportointi

Saat kuukausittain raportin Pakettikaupan tilitapahtumistasi riippumatta maksutavastasi. Raportti on suoraan kirjanpitokelpoinen. Yksittäisistä luottokorttiveloituksista ei ole mahdollista saada tositetta erikseen. Myös laskutusasiakkaalle kirjanpitotosite on kuukausiraportti, Pakettikaupan lasku ei ole kirjanpitokelpoinen tosite. Pakettikaupan hallintapaneelin asetuksista voit määritellä sähköpostiosoitteen tai osoitteet, joihin haluat raportin lähetettävän automaattisesti. Lisätietoja kuukausiraportin kirjanpito käytännöistä.

Virheilmoitus ”Reititystietoa ei löydy (Sopimus puuttuu)”

Virheilmoitus johtuu todennäköisimmin siitä, että verkkokaupassanne lähetystapana on Prinetti. Prinetin toiminta on lakannut toukokuun loppuessa, joten lähetystavaksi tulee vaihtaa Pakettikauppa.

Virheilmoitus ”Error: 240, Insufficient balance”

Virheilmoitus tarkoittaa, että olet valinnut Pakettikaupan hallintapaneelista maksutavaksi ennakkoon maksetun saldon, mutta tililläsi ei ole tarpeeksi saldoa maksaa lähetystä. Lataa tilillesi lisää saldoa. Ohje YouTube-kanavallamme.

Saanko kauttanne pakettien noutopalvelun?

Palvelustamme ei toistaiseksi saa noutopalvelua. Noutopalvelun voit tilata esim. Postilta.

Lähettääkö Pakettikauppa saapumisilmoituksen sähköpostilla?

Tällä hetkellä Pakettikauppa ei lähetä sähköpostia asiakkaillenne ollenkaan, mutta toiminto on kehityksessä.

Mikä on tilavuuspaino? Miten paketin hinta lasketaan?

Tilavuuspainolla tarkoitetaan paketin painoa suhteessa tilavuuteen. Veloitus tapahtuu aina suuremman mukaan.

Esimerkki 1:

  • 4,00 kg lähetys
  • Paketin mitat ovat 40 cm x 40 cm x 40 cm
  • Laskutus 16,00 kg mukaan

Paketin tilavuus on tällöin 0,064m3 (0,4m * 0,4m * 0,4m) eli 64 litraa. Tilavuuspainon laskentaan käytetään yleensä 250 kg/m3, jolloin esimerkin lähetyksen tilavuuspaino on 250kg/m3 * 0,064m3 = 16kg. Laskutus tapahtuisi tällöin 16,00 kg mukaan (lähetyksen tilavuuspaino).

Esimerkki 2:

  • 4,00 kg lähetys
  • Paketin mitat ovat 20 cm x 20 cm x 20 cm
  • Laskutus 4,00 kg mukaan

Paketin tilavuus on tällöin 0,008m3 (0,2m * 0,2m * 0,2m) eli 8 litraa. Tilavuuspainon laskentaan käytetään yleensä 250 kg/m3, jolloin esimerkin lähetyksen tilavuuspaino on 250kg/m3 * 0,008m3 = 2kg. Laskutus tapahtuisi tällöin 4,00 kg mukaan (lähetyksen absoluuttinen paino).

Mikä on monipakettilähetys?

Monipakettilähetys on lähetys, jossa monta pakettia lähetetään samalta lähettäjältä samalle vastaanottajalle, esimerkiksi jos lähetyksen koko olisi muuten liian suuri. Monipakettilähetyksen hinta määräytyy pakettien yhteispainon/tilavuuspainon mukaan.

Mistä löydän rajapintatiedot?

Rajapintatiedot (API key, API secret) löydät hallintapaneelin profiilista, kohdasta API-tunnukset.

Miten saan oman sopimuksen käyttöön?

Saat omat sopimukset käyttöösi tilaamalla avauksen asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@pakettikauppa.fi. Liitä viestiin mukaan Postin logistiikkatunnus, Matkahuollon luottonumero tai DB Schenker:n tai GLS:n asiakasnumero.

Mikäli käytät omaa Postin sopimusta, ja haluat käyttää infokoodia, ilmoitathan asiasta meille.

 

Miten palvelu eroaa käytettäessä omaa logistiikan sopimusta?

Omalla sopimuksella käytettäessä erot Pakettikaupan sopimuksiin ovat mm:

  • Emme saa lähetyksen hintatietoa
  • Emme pysty tarkistamaan laskutuksen oikeellisuutta
  • Emme saa välttämättä kaikista lähetyksistä paino/tilavuustietoja
  • Emme saa tietoon lähetyksen aikana tehdyistä palvelumuutoksista, esim. kytketyt lisäpalvelut
  • Omalla GLS:n sopimuksella GLS:n Pakettikortti ei ole optimoitu A5 kokoon
  • Omalla GLS:n sopimusta käytettäessä Suomen osuuteen ei voi käyttää omaa Postin sopimusta

GLS:n lähetykset

GLS -hinnaston hinta pitää sisällään lähetyksen GLS:n terminaalista vastaanottajalle. GLS:n hinnoittelu perustuu painoon, kun taas kotimaan osuus Postin Express -lähetyksellä perustuu tilavuuspainoon, joten emme pysty niputtamaan niitä samaan hinnastoon. Tämä mahdollistaa myös lähetykset edullisemmin, mikäli lähetät useamman kuin yhden paketin kerralla, sillä voit lähettää lähetykset GLS:lle Express-pakettina pakattuna yhteen laatikkoon.

Lähetykset GLS:lle tehdään aina Postin Express -paketteina. Voit myös toimittaa lähetyksen GLS:n Turun terminaaliin (Rydöntie 6, 20360 Turku) itse, jolloin lähetyksestä ei synny muita kuluja.

 

Changing the language on merchant portal

Log in to your account on the merchant portal, click on ”Profiili”. Click ”Käyttöliittymän kieli” on the left panel, and choose English.

Postin Fast track -lisäpalvelu

Posti on tuonut markkinoille uuden fast track -lisäpalvelun, jossa toimitukset tehdään saman päivän aikana. Ensimmäisenä palvelu on käytössä pääkaupunkiseudulla. Palvelu on saatavilla myös Pakettikaupan sopimuksella normaalina lisäpalveluna.

  • Kuluttaja tekee tilauksen esim. klo 10 mennessä verkkokaupassa.
  • Postipaketit toimitetaan Vantaan logistiikkakeskukseen klo 13 mennessä.
  • Verkkokauppa voi
    • sovittaa olemassa olevan Noutopalvelun tähän aikatauluun,
    • sopia erillisestä Noutopalvelusta tai
    • toimittaa paketit itse alueelliseen lajittelukeskukseen klo 13 mennessä.
  • Paketit toimitetaan samana päivänä noudettaviksi maanantaista lauantaihin klo 19 mennessä Postin julkisissa tiloissa oleviin automaatteihin tai arkipäivisin kotiin klo 18 – 20 välillä.
  • Palvelu toimii syyskuusta 2018 alkaen alueellisesti Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueilla (151 automaattia).