Pakettikauppa lopettaa toimintansa 31.5.2024. Lue lisää

Suuri verkkokauppatutkimus 2021 – ilmainen toimitus houkuttelee kasvattamaan ostoskorin kokoa

/ Lukuaika: 3 min
Takaisin ajankohtaisiin

Postin vuosittainen verkkokauppatutkimus on julkaistu. Tutkimus selvittää jo neljättä kertaa ostajien kulutustrendejä ja verkko-ostamisen odotettua kasvua. Kokosimme tähän artikkeliin tutkimuksen kiinnostavimmat huomiot.

Miltä verkko-ostaminen näyttää koronan jälkeen?

Korona-aika kiihdytti verkkokauppojen kasvua ja tällä hetkellä näyttää siltä, että verkko-ostamisen kasvu ei tule pysähtymään. Kuluttajien näkemys on, että he tulevat jatkossakin ostamaan enemmän verkosta.

Mikä merkitys on ympäristöystävällisyydellä?

Verkkokauppiaiden kannattaa pohtia omaa vastuullisuuttaan ja ympäristöystävällisyyttään. Muistathan kommunikoida oman yrityksesi vastuullisista teoista, ellet ole sitä jo tehnyt. Suuri verkkokauppatutkimus osoittaa, että yli puolet kuluttajista uskoo, että tulevaisuuden menestyvät verkkokauppiaat ovat sellaisia, jotka ottavat ympäristötekijät huomioon. Tämä teema puhuttelee erityisesti nuorta ostajakuntaa.

Kuluttajat arvostavat, että verkkokaupat käyttävät kierrätettäviä pakkausmateriaaleja. Kuluttajat valitsevat mielellään myös kuljetusyrityksiä, jotka pyrkivät päästöttömyyteen. Noin puolet nuorista kuluttajista on valmis maksamaan lisämaksun ympäristöystävällisestä kuljetuksesta. Hieman vanhemmat kuluttajat taas eivät ole valmiita lisämaksuun.

Miten Ruotsilla menee?

Suomessa on verkko-ostoksille vielä suuri potentiaali. Kun Suomea vertaa naapurimaahan Ruotsiin, on mahdollista nähdä, miten verkkokauppojen kehitys voi edetä myös täällä. Suomessa 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista oli ostanut verkossa viimeisen viikon aikana, kun Ruotsissa vastaavat luku oli 61 prosenttia.

Mitä odotetaan tavaran toimituksilta?

Tavaran toimituksella on suuri merkitys verkko-ostoksien tekemiseen ja asiakaskokemukseen. Tutkimuksen mukaan kuluttajat ostaisivat lisää verkosta, jos he saisivat ilmaiset tai nopeammat toimitukset tai voisivat valita itselleen sopivan toimitusajankohdan.

Suomalaiset suosivat pakettiautomaattitoimituksia, mutta myös kotiinkuljetusten suosio on kasvanut merkittävästi. Syy suosioon on, että pakettiautomaateista nouto on nopeaa ja ne sijaitsevat kauppareissun yhteydessä. Kotiinkuljetuksen etuna katsotaan olevan ajansäästö ja ison pakettien toimitus suoraan ovelle. Tutkimuksen mukaan myös vanhempi ikäpolvi suosii enemmän kotiinkuljetuksia.

Tutkimuksessa mielenkiintoinen havainto on, että jopa 76 % vastaajista on kasvattanut ostokorin kokoa saadakseen ilmaisen toimituksen.

Pakettikaupan kautta voit kauppiaana saat käytetyimmät kuljetusyrityksien toimitustavat käyttöösi yhdellä sopimuksella. Näin ollen pystyt tarjoamaan asiakkaillesi valinnan varaa siihen, millä tavalla he haluavat ostokset perille. Pakettikaupan avulla voit määritellä asiakkaasi maksaman toimitushinnan, joka voi myös vaihdella ostoskorin koon, toimituspaikan, tuotteiden tai painonkin mukaan. Pohdi omaa asiakaskuntaasi ja räätälöi heille sopivat toimitustavat verkkokaupan kassalle.

Tietoa tutkimuksesta?

Postin teettämän tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Kantar TNS kesäkuun 2021 aikana (3.6.–14.6.). Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18­–79-vuotiaat verkko-ostajat Suomessa, Baltiassa ja Ruotsissa. Vastaajien kokonaismäärä oli 4 917.

Lisätietoa suuresta verkkokauppatutkimuksesta:

Lataa suuri verkkokauppatutkimus (posti.fi)