Palautukset

Palautukset toimivat lähetystavasta riippuen hieman eri tavoilla. Palautuslähetyksen voi luoda avaamalla alkuperäisen lähetyksen tiedot hallintapaneelista ja klikkaamalla alareunasta valikkoa “Luo lähetyksestä.. uusi palautuslähetys”.

Posti – Postin kautta palautukset toimivat joko Helposti-koodilla tai luomalla palautuspakettikortti asiakkaalle.  Veloitus tapahtuu vasta, kun paketti on toimitettu Postiin, joten palautuskortin voi laittaa halutessaan jo alkuperäiseen lähetykseen mukaan. Helposti-koodilla palautettaessa asiakas voi kirjoittaa koodin paketin kylkeen, kunhan alkuperäinen pakettikortti poistetaan ensin. Postille voi myös tilata kiinteän palautustunnuksen Pakettikaupan sopimuksen kautta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Palautuspakettikortin tekeminen vaatii oman palautustunnuksen.

Matkahuolto – Asiakkaalle luodaan palautuspakettikortti. Asiakas tulostaa pakettikortin, kiinnittää sen pakettiin ja toimittaa lähimpään lähetyspisteeseen. Matkahuollon lähetyksissä on käytössä myös aktivointikoodi (vrt. Postin Helposti-koodi), jonka avulla palautuksia voi tehdä.

DB Schenker – Asiakkaalle luodaan palautuspakettikortti. Asiakas tulostaa pakettikortin, kiinnittää sen pakettiin ja toimittaa lähimpään lähetyspisteeseen.

Palautustunnukset

Palautustunnuksen voi luoda joko erikseen jokaista lähetystä kohden tai käyttämällä kiinteää palautustunnusta kaikkiin lähetyksiin.

Kiinteä palautustunnus Postille on tunnus, jonka verkkokauppias voi tilata Pakettikaupan asiakaspalvelusta, ja antaa tunnuksen sitten asiakkailleen. Vastaanottaja kertoo Postin kassalla kyseisen tunnuksen, ja paketti palautuu lähettäjälle.

Yksittäiset palautuslähetystunnukset taas luodaan kuljetusyhtiöstä riippuen seuraavasti:

Posti – luomalla palautuslähetys ja lähettämällä siihen muodostuva Helposti-koodi asiakkaalle. Matkahuolto – aktivointikoodi.
DB Schenker – erillinen pakettikortti.

Mistään näistä ei tule mitään lisäkuluja, ainoastaan palautuslähetysten hinnat.